Friday, October 31, 2008

Renungan Hari Ini....

Al-kisah seorang pemuda yang baru pulang dari melanjutkan pelajaran di luar negara.Dia meminta orang tuanya mencarikannya seorang guru agama,kiyai atau sesiapa saja yang boleh menjawab 3 soalannya.org tuanya pun segera mendapatkan orang itu..
Pemuda : Anda siapa dan mampukah jawab soalan-soalan saya??
Kiyai : Saya hamba Allah dan hanya dengan izin-Nya dapat saya menjawab soalan anda. Pemuda : Anda yakin,sedang Professor dan banyak org pintar pun belum tentu dapat menjawab soalan saya.
Kiyai : Saya akan cuba selagi termampu.
Pemuda : Saya mempunyai 3 soalan.
1. Kalau benar Tuhan itu ada,tunjukkan kewujudan Tuhan kepada saya.
2.Apakah yang dinamakan takdir?
3.Kalau Syaitan dicipta dari api, Kenapa dimasukkan ke neraka yang juga diperbuat dari api,tentu tidak menyakitkan buat Syaitan. Ini kerana kedua-duanya adalah dari unsur yang sama. Apakah Tuhan tidak berfikir sejauh itu?? Tiba-tiba Kiyai menampar pipi Pemuda tersebut.
Pemuda(sambil menahan sakit) : Kenapa,anda marahkan saya??
Kiyai : Saya tidak marah.Tamparan itu adalah jawapan kepada 3 Soalan saudara tadi.
Pemuda : Maafkan saya,tapi saya tidak faham. Kiyai : Bagaimana rasanya tamparan saya?? Pemuda : Tentu saja saya merasa sakit.
Kiyai : Jadi anda percaya bahawa sakit itu ada??
Pemuda : Ya. Kiyai : Tunjukkan pada saya sakit itu!
Pemuda : Saya tak boleh.
Kiyai : Itulah jawapan soalan pertama, kita semua merasakan keberadaban Tuhan tanpa mampu melihat kewujudanNya.
Kiyai : Adakah malam tadi anda bermimpi akan ditampar oleh saya hari ini?
Pemuda : Tidak.
Kiyai : Itulah dinamakan Takdir.
Kiyai : Tangan saya yang menampar awak tadi diperbuat dari apa??
Pemuda : Kulit.
Kiyai : Pipi anda pula diperbuat dari apa??
Pemuda : Kulit.
Kiyai : Bagaimana rasanya tamparan saya??
Pemuda : Sakit.
Kiyai : Walaupun Syaitan diperbuat dari api dan Neraka juga diperbuat dari api, Jika Tuhan berkehendak maka Neraka akan menjadi tempat yang menyakitkan untuk Syaitan.
"Sebijak manapun seorang manusia itu..Teramat Bijaksananya Allah"
Sumber : http//:www.virtualfriends.net

No comments: